Jeuk van de micromanager

Werknemers blijven zich ergeren aan micromanagers. Hoe ga je het best met zo’n manager om? En wat als jij er zelf een bent?

‘Micromanagement heeft alles te maken met een gebrek aan vertrouwen van de leidinggevende en komt dan ook vaker voor bij onervaren leiders’, zegt Jochen Hekker. Hij beschrijft zijn persoonlijke ervaringen met managers bij de marine in zijn boek LEIDERS!. Op basis van het boek geeft hij leiderschapstrainingen vanuit zijn bureau LiDRS. ‘Je kunt dat als werknemer alleen omdraaien als je vertrouwen teruggeeft, bijvoorbeeld door aan zo iemand te vragen op welke manier je hem kan helpen. Op die manier neem je de zorgen weg en leer je hem te sturen op het einddoel en niet op de tussenstappen.’

Ook uit het Beste Werkgeversonderzoek 2015 kwam naar voren dat de hoogst gewaardeerde werkgevers aanstuurden op basis van vertrouwen, in plaats van alleen controle.

Bijna overboord

Hekker werkte als officier op een groot fregat en de commandant had moeite om hem te vertrouwen. Hij werd constant gecontroleerd. ‘Op een dag was hij weer heel erg met de details bezig tijdens een navigatie-oefening. Terwijl iedereen erbij was, werd ik in duidelijke taal op mijn fouten gewezen.’ Hekker werd boos en gooide zijn leidinggevende bijna overboord. ‘Een verkeerde reactie natuurlijk, dat had niet mogen gebeuren.’

De leiderschapdeskundige had destijds naar eigen zeggen nog te weinig ervaring om goed met de micromanager om te gaan. ‘Ik geef dit voorbeeld vaak tijdens lezingen en dan vraag ik altijd aan het publiek wie er eigenlijk fout zat. De meeste mensen zeggen dan ‘de commandant’, maar dat is slechts ten dele waar. Ik had mijzelf moeten verdiepen in zijn ‘zorgen’, hem moeten helpen om meer vertrouwen in mij te krijgen. Leiding geven doe je naar beneden, naar boven en opzij.’ Aan de andere kant vindt Hekker ook dat micromanagement altijd contraproductief werkt. ‘Een goede manager geeft veel vertrouwen, delegeert en houdt ondertussen het overzicht zodat het einddoel bereikt kan worden.’

Schermafbeelding 2016-03-01 om 09.20.37

Micromanager is geen manager

Guido de Valk is leiderschapscoach en oprichter van De Valk Leadership Company, van waaruit hij veel managers traint. Volgens hem verdient een micromanager het label ‘manager’ niet eens. ‘Hij of zij doet immers eigenlijk alles liever zelf en wil liever niets uit handen geven.’ Hij vertelt over een jonge vrouw die hij moest trainen omdat ze een ervaren collega van midden vijftig heel directief aanstuurde. ‘Die man kreeg daar zo veel stress van, dat hij in de Ziektewet belandde.’ De Valk, van oorsprong huisarts (en schrijver van het recent uitgekomen boek Neuroleiderschap), legt uit dat de effecten van micromanagement alles te maken hebben met onze hersenen, die met elkaar verbonden zijn door kleine netwerken. ‘Haar methode had effect op het pijnnetwerk van die man, maar als manager kun je beter het beloningsnetwerk activeren, want dan krijgen mensen vertrouwen en voelen ze zich goed.’

Volgens De Valk kun je dit bewerkstelligen door veiligheid te bieden (iemand in de ogen kijken, het gevoel geven dat mensen alles kunnen zeggen), door ruimte te bieden (op een opdracht op een eigen manier uit te voeren), mensen uit te dagen, een heldere focus te schetsen van de opdracht en door compassie te tonen met de mensen die je managet. Dus niet altijd vragen naar het werk, maar ook eens naar de privésituatie. En die vrouw, hoe is het daarmee afgelopen? ‘Ze concludeerde zelf dat ze ongeschikt is als manager en daar zat wel iets in. Ik zei het al: een micromanager is geen manager.’

Schermafbeelding 2016-03-01 om 09.23.25

(bron: Intermediair)