De kracht van storytelling voor managers en leiders

De vijf gouden regels om te inspireren als leidinggevende

 

Door: Jochen Hekker

 

Als jonge leidinggevende een persoonlijkheidsclash met jouw senior manager? Als commandant van een onderzeeboot onder stressvolle omstandigheden, het even niet meer weten? Als business unit manager in een internationale omgeving een stevige cultuurclash met jouw mensen? Als jonge vrouwelijke officier teveel de focus op ‘vrienden maken’ in plaats van leiding geven? Leidinggeven aan professionals die allemaal meer kennis en ervaring hebben? Hoe vind je draagvlak en verdien je autoriteit? Allemaal vragen die iedere jonge manager en leidinggevende kent. Maar waar vind je het antwoord?

In het unieke concept van LiDRS en Young LiDRS, maken we veel gebruik van storytelling. Echte verhalen, echte ervaringen. We geven vele voorbeelden van situaties waar wij tegenaan gelopen zijn in onze leidinggevende carrière. Aansprekende voorbeelden waarbij het juist interessant is om te achterhalen wat er NIET goed ging. Wij geloven niet in de Amerikaanse ‘feel good Hollywood busters’, waarbij de hoofdpersoon het altijd goed doet. Wil je echt verder als (jonge) leidinggevende, moet je het voelen. Je wilt geraakt worden als toehoorder. En vooral wil je leren van ervaringen van anderen. Storytelling is hier een essentieel onderdeel van.

Wij zijn van mening dat iedere leidinggevende ‘storytelling’ als geen ander moet beheersen. Het doel van storytelling is meerledig. Je wilt allereerst een boodschap overbrengen. Maar als leidinggevende wil je ook jouw mensen kunnen inspireren en vooral ervoor zorgen dat niet alleen de boodschap wordt overgebracht, maar vooral blijft hangen. Ook lang nadat je hebt gesproken. Ons doel als trainer is natuurlijk nog breder. Ons streven is vooral een boodschap te laten beklijven en ervoor zorgen dat de fouten uit het verhaal niet meer worden gemaakt. In het kader van ‘Action Based Learning’ is het zelfs nog beter om eerst zelf je verhaal te vertellen en vervolgens met enkele eenvoudige tips het nog beter te doen. Een aantal van deze tips delen we graag. Wil je mensen écht inspireren dan gebruiken wij de volgende 5 gouden regels voor storytelling:

1.     Maak het persoonlijk

De beste verhalen zijn verhalen die dichtbij jezelf staan. Niemand zit te wachten om van jou te horen wat je ooit eens van iemand anders hebt meegekregen. Maar wat we wel willen horen is jouw ervaring en dan liefst nog het verhaal waarin je tegen je eigen beperkingen aan liep. Een persoonlijk verhaal waarbij jij je kwetsbaar weet op te stellen heeft ieders aandacht. Uiteindelijk is niemand een superman of supervrouw.

2.     Betrek het publiek

Uiteindelijk breng je het verhaal niet voor jezelf. Als het goed is, ken je het al of heb je er op z’n minst tussen gestaan. Nee, je brengt het verhaal voor anderen. Betrek hen, stel vragen, durf de interactie aan te gaan en wees flexibel in je verhaal. Het gaat er niet om dat jij door alle alinea’s loopt. Het gaat erom dat je een boodschap overbrengt.

3.     Win vertrouwen

Het winnen van vertrouwen is misschien wel het moeilijkste in de aanpak. Zodra men je ziet is de mening al gevormd. Het wordt helemaal lastig als de organisatie jou en je pappenheimers al goed kent. Maar toch zijn er verschillende vaardigheden die je kunt aanleren om het vertrouwen te winnen. Evolutionair psycholoog Mark Bowden heeft veel onderzoek naar gedaan en over geschreven. Een lach en een open houding doen al wonderen.

4.     Breng passie

Wat je voelt en dat wat je laat zien, reflecteert zich naar jouw toehoorders. Ga maar eens na; heb je ooit wel eens iemand een presentatie zien geven die erg nerveus was? Wat deed dat met jou? Als het goed is voelde je zelf ook die nervositeit. Wat dat betreft zijn wij als mensen net een spiegel. Maar gelukkig kan je dit spiegeleffect ook gebruiken. Denk aan het overbrengen van een passie. Passie werkt aanstekelijk. En als je zelf gepassioneerd bent, dan zal jouw publiek deze passie gegarandeerd voelen en overnemen.

5.     Sluit af met een knal

Uiteindelijk sta je voor de groep met een doel. Zorg er dan ook voor dat het verhaal niet als een nachtkaars uitgaat. Je wilt tenslotte dat de boodschap blijft hangen. Ook nog lang nadat je bent uitgesproken. Verpak jouw boodschap dan niet ergens midden in je verhaal en ga er maar vanuit dat de hoogopgeleide toehoorders je wel begrepen hebben. Nee, je sluit af met een knal en je zorgt ervoor dat mensen het niet meer gaan vergeten

Jochen Hekker - Public speaking

Jochen Hekker – Public speaking

Ongeacht of het nu gaat om een bedrijfspresentatie, een vergadering of een persoonlijk gesprek, deze eenvoudige regels gaan altijd op als je wilt inspireren. Misschien hoef je ze niet alle 5 even sterk in te zetten, maar het is wel goed om ze paraat te hebben. Zelfs in een meer formele boardmeeting waarbij de toehoorders allemaal met blocnote of laptop achter een tafel zitten. Ook als je in zo’n setting het woord neemt en een punt wilt maken, gelden deze 5 gouden regels. Je maakt het direct persoonlijk door aan te geven waarom jij dit punt wilt maken of wat het met jou doet. Vervolgens stel je een vraag aan de deelnemers van de vergadering waarna je zelf weer kunt doorpakken. Het gaat uiteindelijk niet direct om de vraag, maar wel om de aandacht die je opeist. Door de juiste manier van spreken, goede toon, intonatie en woordkeuze, win je het vertrouwen en laat je zien dat je gepassioneerd bent over het onderwerp. Het is niet altijd noodzakelijk om met een knal af te sluiten, maar je wilt er in ieder geval voor zorgen dat jouw boodschap blijft hangen.

5 eenvoudige stappen, die wel wat voeten in aarde hebben maar die je gelukkig goed kunt trainen. Ervaring helpt, maar wel als je de juiste handvatten op zak hebt. In de trainingen van LiDRS en young LiDRS zie, en leer je storytelling om een betere leider te worden.

Wil je kennismaken met onze trainingen? Kijk dan eens op onze website www.lidrs.nl/ Ben je een young professional of aanstormend talent, kijk dan op www.younglidrs.nl.

Over de auteur

Auteur Jochen Hekker is voormalig marineofficier, interim manager, spreker en auteur van het boek Leiders! Daarnaast is hij eigenaar van LiDRS BV en YOUNG LiDRS en traint en coacht hij ambitieuze leiders en young professionals. Hij maakt veelvuldig gebruik van de kracht van storytelling.