Emotionele Intelligentie

Emoties als sleutel tot succes

 

Samenvatting

Daniel Goleman beschrijft in zijn wereldberoemde boek hoe belangrijk sociale en emotionele intelligentie is. Voor ons een geweldige aanvulling op het beroemde HBR-artikel over emotionele intelligentie.

Natuurlijk weten de lezers van deze boekrecensie allang dat Emotionele intelligentie belangrijk is voor een leider. Maar dat IQ voor 20% bijdraagt aan een succesvol leven en EQ voor 80%, dat zijn toch wel significante verschillen. En vanzelfsprekend kunnen we de vraag stellen wanneer ben je succesvol? Maar je kunt er niet onderuit dat dit verschil de moeite waard is om verder te onderzoeken. En daarom doken wij in de wereld van Emotionele Intelligentie.

Waar gaat het over?

IQ en EQ zijn 2 uitersten in een spectrum. Je kunt ontzettend intelligent zijn, maar emotioneel de plank volledig misslaan. Andersom geldt natuurlijk hetzelfde. Het mooie van dit boek is dat veel beweringen worden onderbouwd met wetenschappelijke onderzoeken. Het boek Emotionele Intellingentie – Emoties als sleutel tot succes zet de lezer tot nadenken. Het boek is opgedeeld in 5 delen. 

Deel 1 gaat over het emotionele brein. Een vrij technisch hoofdstuk met veel verwijzingen naar de werking van ons brein. Maar daarom niet minder interessant. 

In deel 2 gaat het over de aard van emotionele intelligentie. Met interessante en veelal bekende voorbeelden zoals de marshmellow test, kijken we naar emoties en het onderdrukken van impulsen.

Deel 3 gaat over het toepassen van emotionele intelligentie. Hier wordt ingegaan op de effecten van het beheersen van emoties in bijvoorbeeld relaties. Maar ook de effecten van emoties in bijvoorbeeld de gezondheidszorg. Hoe is het toch mogelijk dat kanker patiënten die over hun ervaringen en emoties kunnen praten met lotgenoten, volgens onderzoeken significant langer leven dan zij die dit niet hebben gedaan. Ik ga hiermee kort door de bocht, maar daarom is dit boek ook het lezen waard. 

Deel 4 (buitenkansen) en deel 5 (emotionele ontwikkeling) richt zich op het gezin en de ontwikkeling van emotionele intelligentie bij voornamelijk kinderen. Het nadeel van het laatste deel is de sterke focus op de Amerikaanse markt. Maar deze kanttekening plaatsen we vaker bij vertaalde boeken en is ook logisch dat we daar niet onderuit komen.

LIDRS-slides-presentatie-1024x768-slide1

De vijf kernelementen

Als we de koppeling maken met het boek en het HBR-artikel dat kunnen we stellen dat er 5 kernelementen zijn van emotionele intelligentie.

Allereerst (her)ken je eigen emoties (Self Awareness). Het begrijpen van onze eigen emoties is van cruciaal belang. Daarom wordt er in het boek ook lang bij stil gestaan wat het effect is als kinderen dit goed begrijpen en vooral ook welke programma’s er in Amerika op scholen zijn ontwikkeld om kinderen dit al op jonge leeftijd aan te leren. Als je je eigen gevoelens goed kunt begrijpen, sta je steviger in het leven en maak je betere beslissingen.

Vervolgens het beheersen van emoties (Self Control/management). Naast het herkennen van je emoties, wil je ze ook kunnen beheersen. Onder iedere situatie. Het beheersen van emoties zorgt ervoor dat je kunt herstellen als het even niet mee zit maar je kunt jezelf ook controleren bij grote opwinding.

Het kunnen motiveren van jezelf is het volgende kernelement (Self motivation). Uiteindelijk wil je jouw emoties inzetten om effectief te worden. Mensen die dit goed kunnen, blijken productiever en effectiever te zijn in hun dagelijkse leven.

Het kunnen herkennen van andermans emoties (Empathy/social awareness). Dit is een belangrijke vaardigheid om te begrijpen wat de behoefte is van anderen. Mensen die deze kerneigenschap goed beheersen, presteren beter in onderwerpen zoals doceren, verkopen en leidinggeven.

En tot slot moet je sociaalvaardig kunnen zijn met anderen (networking/handling relationships/social skills). Uiteraard heeft ook dit te maken met het sturen van de emoties van anderen. Maar juist dit is een vaardigheid die mensen prettig in de omgang maakt.

De boodschap van het boek is dat we uiteindelijk leren om onze emoties te gebruiken en te beheersen. Emoties zijn daarmee niet slecht of onnodig. Sterker nog, emoties kunnen ook de reden voor succes zijn. Maar zorg er wel voor dat het een keuze is om je emoties in te zetten. 

LIDRS-slides-presentatie-1024x768-slide11

Wat vinden wij van het boek

Emotionele intelligentie is wederom een boek dat iedere leidinggevende gelezen moet hebben. Niet ieder onderwerp is van toepassing op ons vakgebied en de onderwerpen die relateren aan de gezondheidszorg of het opvoeden van kinderen in de VS hadden wat ons betreft korter gemogen. Neemt niet weg dat het een zeer prettig en leerzaam boek is om te lezen.

We wisten natuurlijk al dat sociaal emotioneel intelligente leiders in combinatie met het flexibel kunnen inzetten van verschillende leiderschapsstijlen, tot 30% meer bedrijfsresultaat opleveren voor een organisatie. Met deze kennis in ons achterhoofd, kun je niet anders stellen dat ook dit boek van Goleman een ‘must read’ is. Er worden veel en goede verwijzingen gemaakt naar literatuurstudies. Het boek is erg goed vertaald en leest daardoor prettig.  

LIDRS-slides-presentatie-1024x768-slide3

Hoe sluit het aan bij onze filosofie

Emotionele intelligentie is onlosmakelijk verbonden met leiderschap, persoonlijk leiderschap, persoonlijke ontwikkeling en succesvol zijn in het leven. Het sluit op alle fronten aan op de onderwerpen die wij uitdragen.

Dit is dan ook de reden dat alle termen die vallen onder de 5 kernelementen van emotionele intelligentie, terug te vinden zijn in het LiDRS-model®. Met het LiDRS-model® kunnen we sturen op emotionele intelligentie, feedback krijgen op de groei van emotionele intelligentie en zelfs onszelf hierop verbeteren. Wilt u hier meer over weten, neem dan contact op met ons team en we praten u graag bij.

Kijk voor een overzicht van de overeenkomsten tussen emotionele intelligentie en het LiDRS-model® in het overzicht hieronder.

Niet voor niets dat we emotionele intelligentie als 1 van de belangrijkste pijlers van leiderschap vinden.

 

 

 Emotionele Intelligentie

 LiDRS-model®

 Self Awareness

 

Emotional self awareness

Zelf beheersing

 

Accurate self assessment

Zelf kennis

 

Self confidence

Zelfvertrouwen

Self Management / Self Motivation

 

Self control

Zelfbeheersing

 

Thrustworthiness

Betrouwbaar, integer

 

Conscientiousness

Zorgvuldig (conscientieus)

 

Adaptability

Adaptief

 

Achievement orientation

Ambitie

 

Initiative

Proactief

Social Awareness

 

Empathy

Empathie

 

Organizational awareness

Situational Awareness

 

Service orientation

Mensenkennis

Social Skill

 

Visionary leadership

Visie

 

Influence

Overtuigingskracht

 

Developing others

Coachingsvaardigheden

 

Communication

Communicatieve vaardigheden

 

Change catalyst

Openheid

 

Conflict management

Onderhandelingsvaardigheden, tact

 

Building bonds

Netwerker

 

Teamwork and collaboration

Teambuilder

 

Over LiDRS

U wilt uzelf verder ontwikkelen als leider. U bent dan ook ongetwijfeld op zoek gegaan naar passende leiderschapstheorieën, maar heeft hierbij – net als wij – ervaren dat deze theorieën over leiderschap vaak niet aansluiten op de praktijk. Ondanks alle boeken en modellen over leiderschap, ontbreekt het aan praktische tips en handige hulpmiddelen. En juist die zijn onmisbaar bij uw ontwikkeling als leider.

Vaak wordt leiderschap geassocieerd met termen als dienend, autoritair of authentiek. Dit komt echter niet overeen met de praktijk. Onze ervaring is namelijk, dat u pas een goed leider bent wanneer u uw manier van leidinggeven ter plekke kunt veranderen. 

Vanuit die gedachte en met onze eigen ervaringen en kennis helpt LiDRS u om u verder te ontwikkelen als leider.

LiDRS biedt u hiervoor een totaalconcept. Leer wat het betekent om een goede leider te zijn! Onze kennis en kunde hebben wij gebundeld in een boekeen model en diverse trainingencoaching en natuurlijk interim management en consultancy voor duurzame verandering en performance verbetering in uw organisatie.

In LiDRS vindt u een energieke organisatie die van aanpakken weet. Wij staan voor persoonlijke aandacht, plezier en een gegarandeerde ontwikkeling van leiderschapskwaliteiten en teamperformance.

Neem vandaag nog uw eerste stap op weg naar beter leiderschap. Neem vandaag nog contact op met LiDRS!

 

LiDRS-slider-1920x800-7