Winning body language
Mark Bowden beschrijft in zijn best seller ‘winning body language’ hoe belangrijk non-verbale communicatie is en hoe je dit zelf zo effectief mogelijk kunt inzetten. Een must read.
Mark Bowden beschrijft in zijn best seller ‘winning body language’ hoe belangrijk non-verbale communicatie is en hoe je dit zelf zo effectief mogelijk kunt inzetten. Een must read.
In het boek ‘Winning Body Language’ geeft Mark Bowden een fantastisch overzicht van de impact van non-verbale communicatie. Waarschijnlijk kent iedereen wel het gevoel van de spreker die op het podium staat waarbij je voelt dat hij of zij nerveus is. Alles wat de spreker op dat moment voelde werd naar jou gereflecteerd. Alles valt en staat met wat de verteller doet met zijn of haar lichaam. Vandaar ook de titel; ‘Winning body language’.
Iedereen kent het belang van non-verbale communicatie. Heb je meer gelezen over dit onderwerp, dan weet je waarschijnlijk ook dat slechts 7% van het begrijpen van een boodschap komt door woorden die je gebruikt. De rest komt van de non-verbale communicatie. Als we dit weten, waarom focussen we ons dan toch zoveel op de woorden? Mark Bowden geeft in zijn boek goede handvatten over ‘HOE’ je grip krijgt op deze non-verbale communicatie.
Allereerst gaat het over het gebruik van je handen. Mark beschrijft hiervoor verschillende niveaus in je lichaamsopbouw die je kunt gebruiken om je boodschap meer kracht bij te zetten, of juist niet.
Het boek begint hoe het niet moet. In tegenstelling tot wat sommige spreekcoaches zeggen, is het belangrijk dat je je handen niet onder je middel laat zakken. Dit wordt de ‘Grotesque Plane’ genoemd. Hiermee zorg je er onbewust voor dat je meer dood dan levend wordt ervaren. Je stem vertraagt en je straalt weinig uit.
De ‘Truth Plane’ daarentegen is wel een ideale houding als spreker. Hiermee houd je je handen ter hoogte van je navel. Dit straalt gebalanceerdheid, vertrouwen en rust uit. De mensen die naar je kijken voelen dit ook. Krachtig toch?!
Breng je je handen omhoog op borstniveau, dan zul je zien dat je ademhaling versnelt en je ineens meer passie uitstraalt. Vandaar de naam ‘Passion Plane’. Zoek je dus meer leven, inspiratie en enthousiasme, in plaats van rust en vertrouwen, just raise your hands! Je communicatie wordt ook direct intensiever, actiever en met meer passie.
Eén van de zaken om rekening mee te houden, naast waar je je houden houdt, is symmetrie. Als je je handen links en rechts symmetrisch met elkaar weet te houden zorgt dit voor een meer effectieve communicatie. Bowden refereert hier ook aan het feit dat mensen met een symmetrisch gezicht vaak ook als ‘knapper’ worden ervaren.
Een aantal andere technieken die Mark beschrijft gaat over wat je met je ademhaling kan doen, welke spieren in je gezicht het vertrouwen bij de toehoorders verder versterkt maar ook hoe je een goede hand kunt schudden om meer vertrouwen te creëren.
Winning Body Language is een ‘must read’ voor leiders. Het onderschrijft het belang van non-verbale communicatie en versterkt de mogelijkheid tot het winnen van vertrouwen en het inspireren van toehoorders. Allemaal eigenschappen die cruciaal zijn voor managers en leiders. Het is een Engels boek maar vlot geschreven wat het zelfs voor de mensen die minder begaafd zijn met de Engelse taal als zeer toegankelijk maakt.
Als er dan een klein minpuntje benoemd mag worden ben ik van mening dat het laatste deel van het boek meer op de theoretische onderbouwing gezeten had mogen worden. De opsomming van de diverse ‘planes’ is sterk, maar de andere theorieën zoals de ademhaling, het gebruik van gezichtsspieren en de ‘secret handshake’, hadden we graag met meer verdieping gezien.
De LiDRS-trainingen staan bol van communiceren en inspireren. Winning Body Language wordt dan ook veelvuldig gebruikt in onze trainingen. Als we kijken naar het LiDRS-model dan benoemen we vele kenmerken van dit boek onder de Eigenschappen ‘sociaal’ en ‘waargenomen’. Winning Body Language is een aanrader voor LiDRS-trainees en een must-read voor LiDRS-trainers.
En aantal van onze uitgelichte kennisbank items.