De 10 tips voor effectief en duurzaam leiderschap!

In deze whitepaper delen we 10 tips om meer in die leiderschapsrol te stappen. Tips die je helpen om jezelf continu te verbeteren. Niet alleen nu, maar regelmatig. Pas dan zijn we echt aan het verbeteren. Pas dan ben jij aan het leiden!

Whitepapers
LiDRS

Een checklist voor leiders die je écht helpt om te verbeteren.

Regelmatig komen we in diverse consultancy opdrachten, coaching gesprekken of tijdens trainingen, ervaren leidinggevenden tegen die worstelen met dezelfde vraagstukken. Ondanks vele jaren ervaring, veel kennis, en vaak omringd door goede managementteams, blijkt het toch lastig kritisch te zijn naar onszelf. Het zit immers ingebakken in ons systeem; gaat het niet goed, dan moeten we harder werken. Meer uren maken en nieuwe spreadsheets om grip te krijgen op KPIs. Maar slimmer werken is nog altijd beter dan harder werken. Onder druk leggen we de nadruk te snel op de rol van manager, terwijl we onszelf juist dan, meer moeten richten op de rol van coach en leider.

Maar hoe doe ik dit dan, hoor ik je vragen?

Het antwoord ligt voor de hand. Meer vragen gaan stellen én onze mensen nog meer in hun kracht zetten. Logisch, toch? En toch lukt dit maar zelden, ondanks of misschien wel doordat het geen exacte wetenschap is. Op papier weten we allemaal hoe het zou moeten, maar als we daadwerkelijk zelf aan het roer staan, blijkt de praktijk een stuk weerbarstiger.

Hierbij delen we 10 tips om meer in die leiderschapsrol te stappen. Tips die je helpen om jezelf continu te verbeteren. Zie het als een spiegel die we regelmatig voorhouden. Daag jezelf uit en vraag jezelf af in hoeverre jij aan de volgende tips voldoet. Niet alleen nu, maar regelmatig. Pas dan zijn we echt aan het verbeteren. Pas dan ben jij aan het leiden!

#1 Zorg voor feedback

Enige tijd geleden in een coaching gesprek met een CEO werd ik gewezen op een oud Indiaas spreekwoord dat moeilijk te vertalen is maar zoiets betekent als; je lichaam kun je wassen met zeep, maar van binnen wassen we onszelf alleen met feedback. En het is waar. Iedereen heeft feedback nodig om te groeien. De blinde vlekken die we allemaal hebben, kunnen we alleen verkleinen door aan anderen te vragen wat we beter kunnen doen. Vragen om feedback is een eerste en noodzakelijke stap in persoonlijke ontwikkeling. Kijk voor een effectieve ondersteuning eens naar de mogelijkheden van het LiDRS-model®. Een online tool speciaal gemaakt voor deze manier van effectieve leiderschapsontwikkeling.

#2 Regel weerstand

Een van de belangrijkste graadmeters voor de effectiviteit van een managementteam is de mate van weerstand die er gegeven wordt. Als ik in een meeting een plan presenteer en er niemand een tegenargument heeft, een vraag stelt of met alternatieven komt, dan gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen. Zo zou dit ook bij jou moeten zijn. Feit is dat een team altijd meer weet dan jij als individu. Weerstand zorgt voor eigenaarschap maar ook voor een verbetering van het plan en zelfs voor alternatieve opties als het niet zo loopt als gepland. Dit lijkt mij een win-win.

#3 Straal vertrouwen uit

Leiderschap gaat voor een deel om de waarneming (perceptie) en de acceptatie van jou in een leidinggevende positie. Het word je gegund. We gunnen je niet die positie omdat je zo aardig bent, maar wel omdat we vertrouwen op resultaat. Door zelfvertrouwen uit te stralen over het te behalen resultaat, krijg je makkelijker het vertrouwen van jouw mensen. Mis je ervaring en kun je daardoor niet terugvallen op autoriteit op basis van ‘kennis van zaken’, juist dan is het van belang dat je wél vertrouwen uitstraalt en vooral durft te vragen. Wees nieuwsgierig en vraag door. Daarmee straal je ook nog eens vanzelf vertrouwen uit.

#4 Durf te delegeren

In iedere managementcursus wordt gesproken over delegeren en het belang van vertrouwen. Maar ook hier blijkt de praktijk een stuk weerbarstiger. Daadwerkelijk taken delegeren en erop vertrouwen dat het goed komt, is een stuk controle uit handen geven. Zeker in tijden waarop het minder goed gaat, zijn we geneigd om meer te managen op details. De medewerkers voelen zich niet gehoord, niet begrepen of te veel gecontroleerd. De leider mist het overzicht en de medewerkers verliezen autonomie en daarmee motivatie met alle gevolgen van dien. Het is een vicieuze cirkel die vraagt om ‘delegeren’.

#5 Stel grenzen

Zorg dat je duidelijk bent in wat je wel en niet accepteert. Vanaf het eerste moment kun je hier geen haarbreed aan toegeven. Iedereen weet wat jouw standaarden zijn en conformeert zich daaraan. Denk goed na over wat voor jouw persoonlijke grenzen zijn en welke grenzen je aan anderen stelt. Hiermee zet je de toon voor een goede organisatie discipline. Voorbeelden hiervan zijn ‘afspraak is afspraak, tijd is tijd’. Uiteindelijk gaat het om het creëren van een juiste mindset bij iedereen in een organisatie.

#6 Stap uit het proces

Als leider weet je op de juiste momenten uit het proces te stappen. Afstand te nemen en vanuit een helikopter blik het geheel te aanschouwen. Een van de grootste valkuilen is als leidinggevende meegezogen te worden in het proces en het overzicht te verliezen. Als iedereen verzand in details, is het aan jou om letterlijk een stap terug te zetten en het totaal te overzien. Mocht je dit dan toch doen, vergeet niet om er ook voor te zorgen dat jij, of bij voorkeur anderen, ook nu kritische vragen blijven stellen.

#7 Stel je kwetsbaar op

Van een leidinggevende worden soms beslissingen verwacht waar niet iedereen achter staat. Dit moet en hoort erbij. Maar het is wel zaak dat je het moment goed kiest. Je kunt namelijk niet op ieder moment alles weten. Het is daarom krachtig om hulp te vragen. Door je kwetsbaar op te stellen onderschrijf je het vertrouwen in jouw mensen en laat je anderen je helpen om tot de juiste beslissingen te komen. Ineens heb je een heel team dat zich bekommert om jouw probleem.

#8 Neem een beslissing

Uiteindelijk is niets zo slecht als geen beslissing nemen. Onzekerheid in een proces of in een team werkt verlammend. Neem een beslissing en zorg dat iedereen daarvoor werkt. Indien blijkt dat de beslissing niet de juiste is geweest, dan ga je daarmee werken en pas je het aan. Een slechte beslissing is nog altijd beter dan geen beslissing.

#9 Kom uit de toren

Ieder managementboekje heeft het over de ‘ivoren toren’. Maar hoe veilig is de toren wel niet? Er zijn nog zoveel mails weg te werken, stukken te lezen en opdrachten uit te zetten. Maar uiteindelijk heb je mensen die voor en met jou werken. Laat jezelf zien, stel oprechte vragen en deel complimenten uit. De mensen voelen zich gehoord en zullen nog een stapje harder voor je zetten. Vanaf papier of achter een computer is zelden iemand door jouw aansturing beter, harder of slimmer gaan werken.

#10 Bedwing emoties, toon wilskracht en ben voorspelbaar

Niemand zit te wachten op een leidinggevende die overmand door emoties allerlei uitspraken doet die de wenkbrauwen doen fronzen. Of een leidinggevende waarbij iedereen met knikkende knieën naar een overleg gaat omdat we niet weten hoe zijn of haar pet vandaag staat. Graag zien we een leidinggevende die rust en vertrouwen uitstraalt. Een leider waarvan we weten wat we eraan hebben. Een leider die benaderbaar is, doorzet en vooral met en voor ons door het vuur gaat. Een leider die zich kan inleven in een ander. Kortom, een leider met een sterke mate van sociaal emotionele intelligentie!

De 10 tips die jou helpen

Waarschijnlijk denk je nu; dat wist ik allemaal al. Maar stel jezelf dan direct de vraag hoe vaak je jezelf ook echt uitdaagt op deze 10 tips. Neem daarom ons advies ter harte en print deze tips uit, leg ze op je bureau, maar vooral challenge jezelf met regelmaat op al deze tips. Want ondanks dat je een ‘oh ja’ belevenis hebt, zou het onze wereld een stuk makkelijker maken als we ons er ook regelmatig aan houden.

Jezelf verder ontwikkelen als leidinggevende?

Als je nu denkt; dit is mooi, hier wil ik meer over weten?! Kijk dan eens goed naar het aanbod van LiDRS-academy. Op HBO/WO-niveau hebben we een fantastisch trainingsprogramma waarin je in 6 dagen meer handvatten krijgt op jouw leiderschap. In onze unieke LiDRS Practitioner Program leer je bovenstaande tips en nog veel meer, direct in de praktijk in te zetten.

Op MBO+ niveau kennen we de training ‘Operationeel leiderschap (voor teamleiders)‘. In deze training ga je praktisch aan de slag om van jou een nog betere leidinggevende te maken en nog effectiever te communiceren.

Twijfel je welke training het beste bij je past? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.

De tien tips voor effectief en duurzaam leiderschap!

Een checklist voor leiders die je écht helpt om te verbeteren.

Over Jochen Hekker

Jochen is een karaktervolle leider vol passie, ambitie, daadkracht, empathie, analytisch vermogen en een duidelijke visie. Hij zal de olifant in de kamer niet onbesproken laten en gaat altijd voor succes.

LiDRS
LiDRS

Bekijk ook

En aantal van onze uitgelichte kennisbank items.

“Uiteindelijk draait het altijd om het team, nooit het individu!”
Jochen Hekker
This site is registered on wpml.org as a development site.