Wat slimme managers van nu kunnen leren van generaals van toen

Slimme lessen leiderschap in het boek: Denken als een generaal 

De eerste week van mei staat jaarlijks in het teken van herdenken, bezinning en gelukkig ook vieren dat we in een vrij land leven. Ook LiDRS staat hier uitgebreid bij stil. Wellicht vanwege het feit dat maar liefst 7 van onze trainers en coaches als veteraan 1 of meerdere keren zelf zijn uitgezonden naar oorlogsgebied. Gelukkig is er tegenwoordig veel aandacht voor onze veteranen. Veteranen die zich wereldwijd hebben ingezet voor vrede en veiligheid.

Tijdens de herdenkingen en bijeenkomsten wordt er terug gekeken naar die bijzondere periode. Verhalen worden gedeeld in de hoop dat wij leren van het verleden.

Michiel Janzen, de schrijver van het boek ‘Denken als een Generaal’, is ook op deze wijze geïnspireerd.  Met groot enthousiasme geeft de schrijver antwoord op de vraag hoe de generaals van het verleden hun lessen kunnen delen aan de manager van vandaag. Met verhalen, historische feiten en militaire strategieën die hem hebben geboeid tot op de dag van vandaag. Aan het eind van het boek ben je niet alleen een kleine kenner als het gaat over militaire strategie, maar heb je ook inzicht hoe je deze soms eeuwenoude strategieën dagelijks als manager in jouw organisatie kunt inzetten.

Overtuigen als manager is de kern waar het om draait, in de overtuigingstactiek zijn zes manoeuvres te onderschrijden. Zowel voor het schieten met scherp als met woorden zijn deze toepasbaar. Dit zijn 1) De frontale aanval 2) Omsingeling 3) Omtrekkende beweging 4) Infiltratie 5) Penetratie en 6) Defensief-offensief.

De inleiding van het boek brengt je op de hoogte van het verschil tussen strategie en tactiek, waarbij de strategie het hogere doel omschrijft dat door tactiek gerealiseerd kan worden. Tactiek die in vroegere tijden letterlijk met scherp werd uitgevochten maar het tegenwoordig gelukkig aankomt op de verbale en non-verbale overtuigingskracht.

In de opvolgende twaalf hoofdstukken neemt de schrijver je mee op de grootste veldslagen uit de geschiedenis, worden de grootste militaire strategen/ generaals beschreven en hun theorie/ aanpak omgezet naar een slimme strategie voor de huidige manager. Bekende namen als Hannibal, Sun Tzu en Dwight Eisenhower worden afgewisseld met minder bekende generaals zoals Heinz Guderian en Frederick de Grote. Allemaal met eigenschappen en lessen die vandaag de dag toepasbaar zijn. Daar wordt aan toegevoegd dat al deze heren ook over een portie geluk beschikten om het zover te kunnen schoppen. Maar geldt dit niet voor ons allen? Onderstaand een korte beschrijving van de belangrijkste lessen van deze generaals en een verwijzing voor de huidige manager.

Leer creatief denken als Hannibal: Negen manieren om creatieve gedachten te ontwikkelen, waarbij het verschil zit in de wilskracht om het anders te doen.

De kunst van het oorlog voeren volgens Sun Tzu: ‘winnen zonder strijd’ waarbij het met name gaat om authenticiteit waarmee je als leider oprecht, geloofwaardig en origineel bent.

Teambuilding met Michiel de Ruyter: Uiteindelijk valt of staat het eindresultaat van een team bij de samenwerking. Een manager zorgt voor onderling vertrouwen, discipline, maar laat ruimte voor het eigen beoordelingsvermogen.

De mediaoorlog van Generaal Schwarzkopf: Imagebuilding is het bestaansrecht van de huidige organisatie.

Napoleon als genie in de misleiding: zelfvertrouwen is een van de meest effectieve eigenschappen die je in het bedrijfsleven kunt hebben. Voor het kunnen inzetten van een verbale schijnbeweging  moet je zeker zijn van je eigen kunnen.

Het empathisch leiderschap van Alexander de Grote: een empathisch leider is hard op zaken en zacht op mensen. Je motiveert, luistert met aandacht, staat open voor andere meningen en weet het beste uit je mensen te halen.

Time-management met Frederick de Grote: Met time-management kun je de factor tijd gunstig beïnvloeden door slim met de beschikbare tijd om te gaan.

People management van Dwight Eisenhower: een people-manager cijfert zichzelf weg, schenkt vertrouwen aan zijn mensen en laat hiermee het talent ontplooien. 

Het zelfvertrouwen van Julius Caesar: als leider zet je zelfvertrouwen in om de geloofwaardigheid te versterken en gebruik je de factor angst om twijfel te zaaien bij je tegenstander.

Gebruik de chaos door Heinz Guderian: Tijdens een concurrentiestrijd is snelheid een aanpak die zorgt voor het veroveren van terrein, zorg dat je voldoet aan de zes criteria voordat je het uitprobeert.

Psychologische strijd met Genhis Khan: Psychologische oorlogsvoering die ook in het bedrijfsleven worden toegepast. Vier situaties die bij organisaties en bedrijven voorkomen zijn: testen van betrokkenheid, regels zijn regels, intimidatie en manipulatie.

Geloof in jezelf als Douglas MacArthur: Maak van een teleurstelling een kans, verandering is de drijfveer van een manager. 

solebay_denken als een generaal

Wat vinden wij van het boek?

Het boek leest bijzonder prettig door de Aptum[1] die de schrijver toepast. De afwisseling tussen geschiedenis en het speelveld van de huidige manager, maken het boek een authentiek verhaal die je als manager gelooft en kunt toepassen. Het boek vormt een goede verdieping voor ieder manager die met zijn voeten in de klei wil staan en hierbij de daden van generaals uit de geschiedenis als ‘lessons learned’ wil gebruiken. Het eenvoudige taalgebruik, de inhoudelijke boodschap en de militaire geschiedenis maken het boek tot een handvat die je direct als manager wilt toepassen.




[1] Latijn voor: juiste balans. Lees het boek en je weet dat dit staat voor het delicate evenwicht waarmee de boodschap, de stijl, de situatie, de zender en de ontvanger met elkaar in evenwicht moeten zijn.

Hoe haakt het boek in op onze filosofie?!

Bijna iedere generaal in het boek beschreven heeft vroeg of laat een nederlaag moeten incasseren. Veelal hebben zich hiervan weten te herstellen. Dit zegt iets over hun vastberadenheid en doorzettingsvermogen. Uiteindelijk gaat het er niet om dat je valt, maar dat je weer opstaat. Je wordt niet zomaar een generaal. Deze leiders uit het verleden kunnen worden omschreven als charismatisch, authentiek, verbaal sterk en beschikten over de bereidheid om weloverwogen risico’s te nemen. In het boek passeren bij de generaals bijna alle eigenschappen die in het LiDRS-model zijn beschreven als sociale, mentale, waargenomen, diplomatieke, sturende en handelingseigenschappen. Wil je als leidinggevende je leiderschapskwaliteiten op verschillende vlakken verbeteren dan vormt dit boek een goede verzameling van verhalen over hoe je dit kunt bereiken.

De eerste week van mei staat in het teken van herdenken, bezinning en vieren dat we in een vrij land leven. Velen hebben hun leven gegeven voor onze vrijheid. Daar moeten we met ons allen bij stilstaan en het zeker niet als ‘vanzelfsprekend’ ervaren.  Op 4 mei zijn we om 20.00u 2 minuten stil. Daarna vieren we op 5 mei uitgebreid onze vrijheid in de hoop dat we nog vele mooie jaren mogen leiden en managen, trainen en coachen.

Het LiDRS-team

denken als een generaal