Storybrand
‘Hoe een heldere boodschap je bedrijf laat groeien’
Samenvatting
In de Nederlandse vertaling van het boek Story brand van Donald Miller krijg je als lezer een handzame leidraad om de boodschap van jouw organisatie scherp te krijgen.
In het eerste deel van het boek word je al lezer meegenomen waarom de meeste marketing geldverspilling is. En hier word je als lezer direct met je neus op de feiten gedrukt. Wat geven we veel geld uit aan marketing, zonder dat we de juiste richting hebben. Waar veel literatuur blijft hangen bij de theorie, geeft ‘storybrand’ je een framework waarmee je aan de slag kunt; het SB7 framework.
In deel 2 van het boek word je meegenomen in dit SB7 framework. Stap voor stap vindt er verdieping plaats over het onderwerp en ga je zelf aan de slag om na te denken over jouw boodschap. Er worden veel metaforen uit de filmindustrie gebruikt die je kunnen helpen om het probleem (of oplossing) te visualiseren. De kern van dit model is dat je jezelf verplaatst in de klant en hem helpt in het oplossen van zijn problemen. Dit is op zich niets nieuws en de doorgewinterde marketeers zullen nu gniffelen. Maar de wijze waarop dit wordt verteld is ‘pakkend’ en zet aan tot ‘werken’.
Het storybrand framework bestaat uit de volgende 7 principes:
- Een hoofdpersoon – De klant is de held, niet jouw merk
- Heeft een probleem – bedrijven hebben de neiging oplossingen te verkopen voor externe problemen, terwijl klanten oplossingen kopen voor interne problemen
- En ontmoet een gids – Klanten willen niet nog een held, ze willen een gids
- Die hem een plan geeft – Klanten vertrouwen een gids die een plan heeft
- En hem oproept tot actie – Klanten nemen geen actie, tenzij ze daartoe worden aangezet
- Dat voorkomt mislukking – iedereen probeert een tragisch einde te voorkomen
- En leidt tot succes – Neem nooit zomaar aan dat mensen begrijpen hoe jouw merk hun leven kan verbeteren – vertel het ze!
Om je te helpen bij het vormgeven van jouw verhaal, is er een ‘brandscript’. Een template waarmee je in duidelijke stappen jouw verhaal kunt maken.
In het laatste deel van het boek word je geholpen om jouw brandscript, jouw verhaal, te implementeren in de organisatie. Denk hierbij aan het ‘tunen’ van je website en het inbrengen van de boodschap in zowel de interne als externe communicatie.
Wat vinden we van het boek
Een leuk, makkelijk leesbaar en informatief boek. Het zet je aan tot actie wat op zich al knap is. Daarmee vinden we dit boek een aanrader om kennis van te nemen. Zelfs als je al een heldere boodschap voor jouw organisatie hebt, is dit boek een goede spiegel.
De kracht van het boek zit in de toepasbaarheid van het SB7 framework. In handige stappen ga je nadenken over de boodschap van jouw bedrijf. Het maakt hierbij niet uit of je startende ZZP-er bent of leiding geeft aan een multinational.
Uiteraard zijn er ook zaken die we minder vinden aan het boek. Er wordt veel gebruik gemaakt van film metaforen. Maar als je de films niet kent, dan spreekt dit niet aan, zoals bij ons het geval was. Overigens heeft dit beperkte impact op de leesbaarheid of het begrip van de boodschap. Uiteindelijk vinden we de link naar het commerciële aspect van storybrand wel erg vaak terugkomen, maar dit ligt natuurlijk in lijn met de opzet van het boek.
Hoe haakt het in op onze filosofie
Leiderschap betekent ook richting geven. Richting geven aan jouw mensen en de organisatie. En dat is precies waar dit boek bij helpt.
Iedere manager, ongeacht de grootte van de organisatie, zal te maken krijgen met het bereiken van haar klant. Dan kun je maar beter beslagen ten ijs komen en een referentiekader in je achterzak hebben. In dit geval het SB7 framework.
Over LiDRS
Je wilt verbeteren! De vaardigheden van jezelf als leider en manager kunnen beter en de prestaties van jouw organisatie wil je naar een hoger plan brengen! Je wilt meer resultaat, hogere omzet, betere managers en leiders en goed samenwerkende teams. Hoe ga je dat doen? Waar ga je beginnen?
LiDRS helpt jou met ervaren en gepassioneerde consultants, coaches en trainers het beste eruit te halen.
Leer wat het betekent om een goede leider te zijn! Maak die stap in de ontwikkeling van jouw organisatie. Onze kennis en vaardigheden hebben wij gebundeld in een boek, een model en diverse trainingen, coaching en natuurlijk interim management en consultancy voor duurzame verandering en performance verbetering in jouw organisatie. We meten resultaat van voortgang met behulp van een unieke portal van LiDRS Online.
In LiDRS vind je een energieke organisatie die van aanpakken weet. Wij staan voor persoonlijke aandacht, plezier en een gegarandeerde ontwikkeling van leiderschapskwaliteiten, teamperformance en de verbetering van prestaties van jouw organisatie!
Neem vandaag nog de eerste stap op weg naar beter groei. Neem vandaag nog contact op met LiDRS!