The hearth of business
Hubert Joly is docent aan de Harvard Business School en een oud-CEO van de Amerikaanse elektronica retailer Best Buy. In zijn boek “The Heart of Business” beschrijft hij de persoonlijke lessen die hij gebruikt heeft om het noodlijdende bedrijf te doen herleven. Zijn lessen die nu zijn persoonlijke filosofie vormen, heeft hij hoofdzakelijk opgedaan in de periode voordat hij aantrad bij Best Buy. Tevens beschrijft hij geïmplementeerde lessen die zijn aangedragen gedurende het verandertraject door de bekende executive leadership coach Marshall Goldsmith en enkele (top)managers binnen Best Buy.
Op hoofdlijnen bestaat zijn advies voor organisatiesucces uit de volgende punten: een nobel doel nastreven, mensen in het middelpunt van het bedrijf plaatsen, een omgeving creëren waarin elke werknemer zich kan ontplooien, en winst behandelen als een resultaat, niet het doel.
Ieder uitgangspunt wordt ingeleid door een passende anekdote en Joly presenteert zijn boek als een radicale heroverweging van hoe we werk zien, hoe we bedrijven definiëren, hoe we motiveren, en hoe we leiding geven. In het boek volgen we zijn persoonlijke transformatie van een hard-charging McKinsey consultant naar een leider die gelooft in menselijke magie.
Wat vinden wij van dit boek?
Hoewel de inleiding van het boek een logische denklijn presenteert, raken we deze verder in het boek kwijt en beschrijven de paragrafen slechts (enigszins onsamenhangende) losstaande tips en adviezen. Helaas zijn in de huidige tijd zijn adviezen nauwelijks vernieuwend, maar meer open deuren voor eenieder die de ontwikkeling op het gebied van leiderschap volgt. Realiseer dat Joly in 2012 is gestart bij Best Buy en zijn boek inzichten beschrijft van voor en rond die tijd. Ten slotte is zijn aanpak gemakkelijk te begrijpen, maar concrete acties om in de praktijk brengen blijven uit.
Hoe haakt het boek in op onze filosofie?
Joly wil met zijn boek het belang van de human factor in organisaties onderstrepen. LiDRS onderschrijft dit gedachtengoed. Wij zijn van mening dat het succes van een organisatie niet wordt behaald door de vormgeving van organogrammen, procesmodellen, functiebeschrijvingen en dergelijke harde organisatieaspecten. Optimaal bedrijfsresultaat wordt behaald door de aandacht voor en ontwikkeling van de eerder genoemde human factor. Wij geloven dat persoonlijk leiderschap een voorwaarde is voor het leidinggeven aan anderen en verandering.
Aanbeveling
Het boek geeft geen nieuwe inzichten op het gebied van organisatieontwikkeling, performance management en/ of leiderschap. Daarnaast gunt Joly ons slechts een oppervlakkige inkijk in de ontwikkeling van Best Buy. Hierom zijn wij van oordeel dat het boek van weinig toegevoegde waarde is en zullen het dan ook niet warm aanbevelen.
Over LiDRS
Je wilt verbeteren! De vaardigheden van jezelf als leider en manager kunnen beter en de prestaties van jouw organisatie wil je naar een hoger plan brengen! Je wilt meer resultaat, hogere omzet, betere managers en leiders en goed samenwerkende teams. Hoe ga je dat doen? Waar ga je beginnen?
LiDRS helpt jou met ervaren en gepassioneerde consultants, coaches en trainers het beste eruit te halen.
Leer wat het betekent om een goede leider te zijn! Maak die stap in de ontwikkeling van jouw organisatie. Onze kennis en vaardigheden hebben wij gebundeld in een boek, een model en diverse trainingen, coaching en natuurlijk interim management en consultancy voor duurzame verandering en performance verbetering in jouw organisatie. We meten resultaat van voortgang met behulp van een unieke portal van LiDRS Online.
In LiDRS vind je een energieke organisatie die van aanpakken weet. Wij staan voor persoonlijke aandacht, plezier en een gegarandeerde ontwikkeling van leiderschapskwaliteiten, teamperformance en de verbetering van prestaties van jouw organisatie!
Neem vandaag nog de eerste stap op weg naar beter groei. Neem vandaag nog contact op met LiDRS!