fbpx

Let my People go surfing

The education of a reluctant business man

 

Samenvatting

Wie van ons kent Yvon Chouinard? Waarschijnlijk zullen hier niet heel veel mensen in Nederland bevestigend op antwoorden. Maar als we het bedrijf Patagonia noemen, dan beginnen er wellicht belletjes te rinkelen. Yvon Chouinard is de oprichter van het succesvolle ‘outdoor’ merk Patagania Inc. Patagonia was vooral bekend om haar kleding voor outdoor activiteiten zoals skien en klimmen. Inmiddels is het merk meer dan alleen maar een merk voor actieve buitensporters.

Patagonia is een goed voorbeeld van hoe een succesvolle zakenman, op basis van een sterke overtuiging een markt heeft weten te veroveren door anderen zover te krijgen dat ook zij in zijn overtuiging geloven. Hebben we dit niet eerder gelezen in het boek ‘Good to Great’? Er lijkt hier sprake van een niveau-5 leider.

Chouinard heeft gepionierd in het gebruik van organisch katoen, in het gebruik van gerecyclede plastic flessen en door het besluit om 1 procent van zijn verkopen te doneren aan een groenere wereld en alles wat hiermee te maken heeft. Chouinard heeft voor een groot deel persoonlijk bijgedragen om duurzaamheid op de agenda te krijgen in de VS, Europa en Japan.

Chouinard bevindt zich nu in de gelukkige positie om zijn spullen ook vaak uit te testen en weinig tijd op kantoor door te brengen. Zijn visie is dat hij zichzelf vrijspeelt door de juiste mensen op de juiste plek te zetten. Ook hier zien we een link met het boek ‘Good to Great’ van Jim Collins. Eerst ‘wie’ en daarna pas ‘wat’.

Nu is dit niet heel uniek, maar het feit dat hij zichzelf ook in zijn jonge en vooral drukke jaren vrijspeelde, en zodra de ‘golven’ goed waren hij en zijn medewerkers gingen surfen, mag toch wel als vrij uniek worden bestempeld. De golven zijn goed, we sluiten de deuren en maken het werk vanavond af. Hoe bijzonder is dat?!

Chouinard en zijn medewerkers zijn allemaal betrokken bij hun eindproducten en werken daarom met veel passie. Patagonia zorgt op allerlei manieren voor hun personeel. Niet alleen genieten ze de vrijheid om flexibel om te gaan met werktijden (let my people go surfing), maar is er ook alles in het werk gesteld om het de medewerkers zo goed als mogelijk naar de zin te maken. Denk hierbij aan een kinderopvang op het werk, een stevig gesubsidieerde kantine, en vanzelfsprekend de mogelijkheid om de outdoor materialen te testen.

Helaas is het niet altijd goed gegaan met Patagonia. In de crises van de jaren 90, werd het bedrijf gedwongen om een flink aantal mensen te ontslaan. Het was een duivels dilemma voor Chouinard; mensen laten gaan of failliet gaan als organisatie.

De meest indrukwekkende passage van het boek gaat over de mogelijkheid om de organisatie te verkopen. Chouinard spreekt samen met zijn financiële adviseur over de mogelijkheden en de enorm berg geld die hem de verkoop van de organisatie gaat opleveren. Maar uiteindelijk wordt de vraag aan Chouinard gesteld waarom hij gaat verkopen? Had hij geen idealen en was dat niet de reden om de business uberhaupt te starten? Dat was een wake-up call voor Chouinard en besluit hij om niet tot verkoop over te gaan. Zijn idealen winnen het van het korte termijn financiële gewin. Dit is precies waar Patagonia om draait. Inmiddels (2017) is Patagonia meer dan 1miljard US$ waard. Niet verkeerd voor iemand die begint vanuit een gedachte om betere klimmaterialen en warme buitenkleding te maken.

 

Yvon Chouinard

 

Wat vinden wij van het boek?

Het boek beschrijft op een boeiende manier de groei van het bedrijf Patagonia en de keuzes waar de oprichter voor staat en de beslissingen die hij neemt. Met name het moment dat Chouinard op een kruispunt staat om zijn bedrijf te verkopen en uiteindelijk besluit om op basis van een visie en ‘geloof’ het niet te doen, moet velen van ons aan het denken zetten. Na ‘Good to Great’ is ‘Let my people go surfing’ een fantastische voorbeeld van de zogenaamde ‘niveau 5’ leider.

Yvon Chouinard2

Hoe haakt het boek in op onze filosofie over leiderschap?

Yvon Chouinard is het prototype van een level-5 leider. Een leider met een enorme drijf om succesvol te zijn en zichzelf graag wegcijfert voor de successen van de organisatie. Dat hij daarnaast ook nog substantieel bijdraagt aan duurzaamheid en een betere wereld, typeert de leider. Vele aspecten van het LiDRS-model® komen nadrukkelijk naar voren. Visie, vastberadenheid, doorzettingsvermogen, en nog veel meer bouwstenen worden vertegenwoordigd door Chouinard. Het LiDRS-model® helpt om een betere leider te worden. Wellicht met als ultieme eindstation, de niveau-5 leider die op de manier als Chouinard bijdraagt aan een betere wereld.

 

Meer weten over LiDRS?

U wilt uzelf verder ontwikkelen als leider. U bent dan ook ongetwijfeld op zoek gegaan naar passende leiderschapstheorieën, maar heeft hierbij – net als wij – ervaren dat deze theorieën over leiderschap vaak niet aansluiten op de praktijk. Ondanks alle boeken en modellen over leiderschap, ontbreekt het vaak aan praktische tips en handige hulpmiddelen. En juist die zijn onmisbaar bij uw ontwikkeling als leider.

Vaak wordt leiderschap geassocieerd met termen als dienend, autoritair of authentiek. Dit komt echter niet overeen met de praktijk. Onze ervaring is namelijk, dat u pas een goed leider bent wanneer u uw manier van leidinggeven ter plekke kunt veranderen. 

Vanuit die gedachte en met onze eigen ervaringen en kennis helpt LiDRS u om u verder te ontwikkelen als leider.

LiDRS biedt u hiervoor een totaalconcept. Leer wat het betekent om een goede leider te zijn! Onze kennis en kunde hebben wij gebundeld in een boek, een model en diverse trainingen en coaching. In LiDRS vindt u een energieke organisatie die van aanpakken weet. Wij staan voor persoonlijke aandacht, plezier en een gegarandeerde ontwikkeling van leiderschapskwaliteiten.

Neem vandaag nog uw eerste stap op weg naar beter leiderschap. Neem vandaag nog contact op met LiDRS!